Gitta Honegger:When did your anger against Austria start? When did you become aware of this ambiguity
that’s such a problematic aspect of the Austrian experience?
Elfriede Jelinek: It began in kindergarten. I went to a Catholic elementary school,
and I quickly found out that the children of parents who were rich and donated a lot were much more respected.
That’s when I understood capitalism. My parents couldn’t donate a lot, so I wasn’t as respected as the rich kids
in my school. There also were the children of Austriofascists and those of left-wing sympathizers; we had them all.
That’s when I learned all about class society right from the start. [...] But what’s really interesting is that in Austria,
where there were no student wars like in America or in Germany, it always was the artists who stepped in, most importantly the
Vienna Actionists; in literature, it was the Vienna Group. [...] So in Austria it was the artists who did what the critical intelligentsia
did in other places. We don’t have a Habermas, an Adorno. We didn’t bring anyone back from exile; they didn’t make an effort here.
Now of course they would like to have all the Nobel Prize-winning scientists, but now they can’t get them. So now they have to make do with me [...].
aus: Gitta Honegger: I am a „Trümmerfrau“ of Language. In: Theater (Yale School of Drama, Duke University Press) 2/2006, S. 21-37, S. 22-23.
Ausgangspunkt des Gesprächs ist die Zuerkennung des Nobelpreises (
Nobelpreis
). Sie vergleicht die Ikonisierung ihrer Person mit der oft unreflektierten Rezeption ihrer Werke und spricht über Biographisches. Über die Gründe für ihr politisches Engagement und ihre Kritik an
Österreich
. Im Gegensatz zu anderen Ländern, in denen gesellschaftliche Missstände (
Gesellschaft
) von kritischen Intellektuellen angesprochen werden, wurden in Österreich immer die KünstlerInnen (
Künstler
,
Künstlerin
) in diese Rolle gedrängt. Kritisch äußert sie sich über die
Medien
in Österreich, über
Jörg Haider
(
Haider, Jörg
) und die
Politik
der Regierungskoalition zwischen ÖVP und FPÖ (
Freiheitliche Partei Österreichs
). Auch über den Entstehungskontext und die Figuren in den
Prinzessinnendramen
. Ihr
Schreibverfahren
charakterisiert sie als sprachliche Dekonstruktion. Über die Romane
Die Klavierspielerin
und
Die Kinder der Toten
,
Thomas Bernhard
,
Peter Handke
sowie die Ausstellung von
Paul McCarthy
in München.